Saturday, January 1, 2011

PAUSE AND REWIND

baru sebentar tadi aku berbicara kosong dengan kawan lama..galak bercerita tentang masa remaja dulu
ah hh..
makin tua kami diinjak usia
bila dibelek muka di cermin..baru perasan kedut pengalaman
huhuhu.

balik pada cerita tadi....tak sangka betapa rindu nya kami pada zaman persekolahan..kalau boleh di ulang mau saja aku tekan butang pause dan rewind balik.
betapa terjal,dangkal nya kami
adakalanya sengaja mencari amarah mak,abah masing2.
sesekali bisa juga telinga dengar perkataan yang keluar dari mulut mak bila tak tahan dengan perangai aku ini serupa setan...
ada saja jerit maki hinggap di telinga...ah tak gitu tak dikatakan budak

(diam bisu)

tapi sekarang lain mak tak macam dulu..sejak kena strok dia berubah sama sekali..
nama aku kadang2 dia lupa.
kuat khayal...entah kemana menerawang fikirannya
dan emosinya mudah tersentuh
mak betul2 bukan yang aku kenal
lebih sayu hati aku bagai disagat bile melihat hidupnya kini hanya di katil dan kerusi roda

(diam)

(diam bisu)

rindunya aku pada...suara mak memarahi aku adik beradik macam dulu
ingin saja aku mencari masalah agar dapat aku dengar
bebelnya
marahnya
nasihatnya

kalau dulu jangan kan nasihat..bebelnya pun aku tak sanggup dengar...tak aku balas dengan menjawab,hempas pintu atau
kuat kan volume radio kuat2.
tapi sekarang terbalik...aku benar2 rindu kan dia yang dulu..

kalau bole aku  yang tanggung segala yang mak rasa sekarang...dah lama aku ambil tempatnya...
biar saja rasa itu aku yang tahu
biar saja sakit itu aku yang tanggung.

tak sanggup aku lihat mak terbaring sepi
tak sanggup aku lihat wajah sepi abah
yang kehilangan separuh nafas hidupnya

No comments:

Post a Comment